Firedoblet omsætning på fem år
Det skriger ikke til himlen af plastvirksomhed, når man bliver ledt fra hovedvejen og ind på en hullet grusvej, hvor smeltet sne har skabt små søer hele vejen op til virksomhedens indgangsparti. Til venstre står en lade, en presenning blafrer under en stribe bildæk, og så lugter der landligt, kan man godt sige uden at fornærme for mange.
Og midt i det hele tårner der sig en moderne fabriksbygning op, der om noget signalerer virketrang og andre boller på suppen. Bygningen er tre-fire år gammel og en af de synlige beviser på, at Schnoor Plast har haft fart på siden 2015, hvor Dennis Godiksen købte 49 procent af virksomheden fra stifter Kjeld Schnoor og for alvor stemplede ind i virksomhedens drift.
– Vi har firedoblet vores omsætning, siden jeg kom til. Vi har haft fart på, siger Dennis Godiksen, der i dag sidder på halvdelen af ejerskabet og direktørposten, mens Kjeld Schnoor arbejder med virksomhedens værktøjsproduktion.
Fabrikken har netop knopskudt med 1.000 nye kvadratmeter produktionslokale, der endnu er tomt, fordi det nystøbte gulv i skrivende stund er ved at tørre.
– Men jeg kan allerede se, at 1.000 kvadratmeter nok ikke helt er nok. Så nu tænker jeg, at vi får brug for 2-3.000 kvadratmeter lagerhal mere, siger Dennis Godiksen.
Lige nu er området bag produktionen optaget af et par midlertidige barakker, som blev sat op på en eftermiddag i løbet af efteråret. Her står der paller med råvarer i bigbags og andre ting, der godt kan tåle en god dansk vintertemperatur. Men på et tidspunkt skal varerne have fast tag over hovedet, og så må der flere nye kvadratmeter til, siger Dennis Godiksen.
Kodeord: Baby-gear
Årsagen til tempoet, byggelysten og væksten i den nordjyske virksomhed skal findes i et nyt segment af babyudstyr, som Schnoor Plast tog ind i porteføljen, lige inden corona ramte for alvor.
Her henvendte Henrik Tøht Jensen sig med drømmen om at få støbt tallerkner, kopper, legetøj og øvrigt babyudstyr på fabrikken i Hobro.
– Jeg så på produkterne og tænkte, at det kunne vi sagtens lave. Og timingen passede fint. Corona var begyndt at røre på sig, og nogle af vores kunder oplevede stilstand og lagde ikke så mange ordrer hos os, så vi havde faktisk ledig kapacitet på fabrikken, siger han.
Aftalen blev af Henrik Tøht Jensen skulle betale støbeformen, Dennis Godiksen betalte arbejdslønnen, og så gik det ellers over stok og sten.
– Vi er begge to nogle med fart på og krudt i røven. Så da vi først havde mødt hinanden og aftalt præmisserne, gik det pludselig stærkt, siger Dennis Godiksen.
Henrik Tøht Jensen er nu medejer af Schnoor Plast, og det er et meget godt billede på, hvordan det siden hen gik med segmentet af babyudstyr.
– Pludselig kom der flere produkter til, og vi startede på større voluminer. Nu producerer vi også en sut, der er 100 procent made in Denmark, og det kan vi bare mærke, at der er vildt godt salg i, siger Dennis Godiksen, der fortæller at den danske sut primært bliver eksporteret især til USA.
15 nye maskiner på vej
Og flere ordrer har avlet mere vækst. I alt 15 nye Arburg-maskiner bliver sat op i perioden december 2021 til sommeren 2022. I alt tæller det 35 nye maskiner på fire år. Medarbejderstaben er også vokset med 12-13 nye ansigter i 2021.
Men måske er det også gået for hurtigt.
– Der sker bare noget, når man går fra at være en lille til en mellemstor virksomhed. Det bliver sværere at tage de der Ole Opfinder-typer ind, fordi vi allerede har en produktion, der bare kører derud af og er planlagt langt ud i tiden. Det er en skam, fordi man måske misser nogle gode ideer. Så vi prøver at gøre plads til dem. Man skal i hvert fald passe på, at man ikke bliver for storsnudet og glemmer de små kunder, siger Dennis Godiksen.
Han fortsætter:
– Det er ikke altid lykken at vokse så hurtigt, som vi har gjort. Det er svært at nå at læne sig tilbage og lige dvæle ved den succes, man har skabt, når man har leveret en stor ordre. For man er bare videre lige med det samme og fokuserer på det næste, der skal sættes i sving. Det er synd, siger Dennis Godiksen.
Men han forsøger at bevare den særlige medarbejderånd, der herskede, mens fabrikken endnu var lille. Blandt andet er der eftermiddagsøl hver fredag, og værktøjsmagerne, der arbejder på en anden matrikel, kører ind og spiser frokost sammen med de andre i hovedbygningen.
– Vi er nødt til at se hinanden. Både for at bevare ånden i firmaet samtidig med, at vi er vokset med en masse medarbejdere i år. Det er simpelthen en svær balance at blive større, slutter Dennis Godiksen.